Tuesday 22 January 2013

Panggilan Indah

Dari Abu Darda’ ia berkata : “Rasulullah bersabda :”KELAK PADA HARI KIAMAT KAMU AKAN DIPANGGIL DENGAN NAMA-NAMA KAMU DAN NAMA-NAMA BAPA KAMU,OLEH KERANA ITU PERINDAHKANLAH NAMA-NAMA KAMU” (HR.Abu Dawud)

Nama saya adalah nama biasa..
kalau di sekolah dulu senior2 mesti cebikkan mulut bila diberitahu nama penuh saya..
"nama kampung"...komen biasa...
(ada aku kesah???hik hik)

yang pasti nya saya bersyukur kerana nama saya ada maksud yang baik..
semoga menjadi doa untuk diri saya..

tatkala dikurniakan cahaya mata..
seawal kandungan dikenal pasti jantina kami dah berbincang tentang nama...
bermacam cadangan..
perbincangan yang lama...makan masa berbulan..
heheh...
sehingga lah kami temui kata sepakat...

Ameenah pilihan saya sempena nama arwah nenek saya..
manakala Irdina pula cadangan saya yang dipersetujui oleh Incik Suami..
Irdina Ameenah..

untuk anak bujang..Umar pilihan saya sempena nama arwah datuk saya..
manakala Yazeed pula cadangan saya yang tak dipersetujui incik suami..
huh...haruslah saya terus cari padanan nama kedua untuk persetujuan Incik Suami..
akhirnya setelah beberapa cadangan, Zareef yang menjadi pilihan..
Umar Zareef..

Permata hati kami hanya sepasang..
jadi tiada gelaran along, angah, alang, acik atau ucu..
kami biasakan dengan panggilan nama..
kadang kala nama pertama..selalu juga nama kedua..
ada juga masa nya kami panggil nama penuh mereka...
Alhamdulillah secara tak langsung mereka tahu nama penuh mereka..

semoga nama yang kami panggil menjadi doa terbaik buat mereka..

pandangan peribadi saya :
apa guna bagi anak nama yang cantik..
kalau gelaran jugak jadi panggilan..
niatkan panggilan nama anak sebagai doa..
moga berperibadi mulia bagaikan bonda Rasulullah..
moga berani dan tegas mempertahankan agama bagaikan sahabat Rasulullah..
moga mereka jadi anak yang soleh dan solehah..
berjaya di dunia dan akhirat..
menjaga kehormatan agama, diri dan keluarga..

4 comments:

  1. wahhhh wajah baru gitu...

    sy terfikir jugak apa jadinya kalau anak-anak dipangggil dgn nama manja/singkatan/lain dpd nama sebenar... mcm along, angah, adik etc...

    ReplyDelete
  2. selalu nak tukar background tapi tak jadi..
    pakai je la yang ade..heheh
    kalau persekitaran elok..panggilan ape pun insyaAllah baik-baik je anak-anak tu..
    tapi saya rasa rugi..nama yang cantik simpan je..tak guna..
    saya pun bahasakan diri dengan gelaran..sebab tu saya nak sangat anak-anak dipanggil dengan nama yang kami bagi..
    lagi pun ada dua je..nak gelar bertingkat-tingkat pun buat ape..
    heheh

    ReplyDelete
  3. Selalunya panggil nama pendek je tapi kalau di panggil nama penuh bermakna ada yg x kena...bebudak tu semua dh tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang-kadang macam tu...heheh..tapi akhir-akhir ni tak dah..kalau tak marah pun panggil jugak nama penuh..at least satu perkataan..

      Delete