Saturday 25 February 2012

Puteri Kecil

Isnin depan bertambah lagi umur anak dara saya...cepat betul masa berlalu..rasa tidak puas saya membelai dan memanjakan dia..
teringat masa awal usia perkahwinan...saya terlalu mengharap untuk dapat cahaya mata secepat nya tapi Allah penentu segala...saya mengandungkan irdina setelah dua bulan berkahwin..ketika incik suami saya jauh di negara orang..sungguh mencabar mengharung alahan seorang diri..
keluar ke tempat kerja seawal pagi sebelum matahari terbit..dan pulang selepas maghrib setelah matahari terbenam...heheh...sebab nya saya tak boleh menahan sakit kepala ketika pertukaran matahari...
bau nasi yang tidak sepertinya...heheh..memang saya tak boleh makan nasi..
saya juga tidak minum air masak...saya kene buat air barli (campur dengan kordial barli)..
hidung saya memang sangat sensitif ketika itu...
ada juga yang kata saya terlalu manjakan diri dan ikutkan sangat...heheh...rasa dulu lah baru tau..

setelah incik suami pulang...alahan saya makin kurang...Alhamdulillah...
dan saya mula request nak makan macam-macam...huuu...best betul makan masa tu...
dan incik suami saya sabar aje lah melayan...heheh...

irdina memang sangat aktif sejak dalam perut...checkup 36 minggu, contraction setiap 10 minit..
doktor risau baby akan keluar awal daripada due..tapi saya tak rasa apa-apa pun...(maybe sebab saya pun tak tau lagi macam mana sakit nya)...
setiap kali contraction..doktor akan tanya "sakit tak?"...heheh...saya : "ntah..rasa tak selesa je?"...
sejak itu la, setiap kali checkup saya dah dimonitor dengan CTG...lama dan seksanya nak baring lama-lama...
minggu ke 39...saya admit ward sebab dehydrate...air ketuban dah kurang...walaupun saya minum air berkoyan-koyan...adehhhh
kemudian keluar wad...sampai lah 2 hari sebelum due...saya turun tanda...
masuk labour tengahari (kot...) dan di-induce jam 230 petang...beberapa jam selepas tu, sakitnya Allah saja yang tau...
setiap kali nurse datang untuk check bukaan...saya doa dan berharap ada progress tapi semuanya ketentuan Allah...masih 1 cm walau dah hampir malam...
waktu tidur macam tak perlu tidur...dengan sakit yang makin kerap...bukaan masih 1 cm...
saya hanya terlena 5 minit...selebihnya saya berjaga...

berulang alik ke tandas...bangun berjalan-jalan..nak melayan rasa sakit...
setelah solat subuh...incik suami pulang ke rumah untuk menjemput emak saya..
sebaik incik suami pulang, doktor datang untuk check bukaan setelah 16 jam induce...masih tiada progress...
oleh kerana result CTG pun tak berapa cantek..saya perlu dibedah secepat mungkin...risau baby lemas...
ketika disiapkan untuk ke OT..saya hanya sempat menelefon emak kerana incik suami masih on the way pulang ke rumah...
jam 830 irdina lahir...tanpa suara dan anak dara saya biru...hampir lemas...
terlantar di meja OT..saya hanya mampu berdoa...agar anak saya selamat, sihat dan sempurna..
Alhamdulillah Allah tak hampa kan doa saya..
incik suami dan emak saya menyambut Irdina di bilik labour...ketika saya masih di ruang legar OT...masih menunggu katil wad disiapkan...
lemah dan tak boleh bergerak...saya hanya berjumpa Irdina jam 5 pagi keesokannya...
dah hampir 3 tahun berlalu...tapi pengalaman dan perasaan yang Allah bagi ketika itu masih saya ingat..
syukur atas nikmat kelahiran dan kurniaan ini Ya Allah..

moga Irdina menjadi anak solehah...
insan yang bijaksana...
berjaya di dunia dan akhirat...
sihat dan selamat...
sentiasa dalam lindungan dan rahmat Allah selalu...
Ibu, Ayah dan Adek sayangkan Irdina sangat-sangat...
Selamat Hari Lahir....
puteri kecil kesayangan ibu

No comments:

Post a Comment